Sekapur Sirih

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam Perpaduan.

Segala puji dirafakkan kepada Allah, kerana dengan limpah karunianya dapatlah Kelab UMNO Yogyakarta melancarkan semula laman blog kami. Diharapkan dengan wujudnya laman ini, pengunjung dapat menyeluruhi perjalanan Kelab kami untuk masa-masa yang mendatang. Semoga usaha ini membuahkan kebaikan kepada semua.

Kepada ahli-ahli Kelab UMNO Luar Negara Cawangan Yogyakarta, khususnya, dan semua pengunjung yang bertandang ke laman kami, amnya, gunakanlah laman ini semaksimal dan sebaik mungkin. Sekiranya anda mempunyai sebarang kritik dan saran, bolehlah diajukan terus kepada pentadbir laman ini.

Chersonesus Aurea ?

Jumaat, 25 Mac 2011

Chersonesus Aurea atau Golden Khersonese (Semenanjung Emas) adalah semenanjung paling selatan benua Asia. Nama tersebut direkodkan oleh Ptolemy, menunjukkan bahawa kawasan tersebut merupakan pengeluar emas yang terkenal pada zaman Yunani.

Semenanjung Emas terbentang daripada Pattani di utara hingga Johor di selatan. Segenting Kra merupakan titik tersempit bagi Semenanjung Emas.

Lakaran Peta Asia oleh Ptolemy.
Ada Sinus, Ada Magnus, dsb. Sesuai untuk belajar anatomi. Kenal Pasti Chersonesus Aurea.

Banjaran Titiwangsa (sebahagian daripada Sistem Banjaran Tenasserim) merupakan tulang belakang bagi semenanjung ini. Ekor Banjaran Titiwangsa adalah Gunung Ledang, dan kemuncak tertinggi adalah Gunung Korbu.

Gunung Ledang juga dikenali sebagai Mount Ophir daripada bahasa Ibrani (Yahudi) yang bermaksud Gunung Emas. Gunung Ledang mendapat nama daripada kerajaan Majapahit yang bermaksud "Gunung nun Jauh".


Banjaran Titiwangsa

Selat Melaka memisahkan Semenanjung Emas dengan Sumatera dan Selat Johor memisahkan Semenanjung Emas dengan Singapura. Selat Melaka merupakan Selat Terpanjang di dunia.

Attarikh Salasilah Negeri Kedah merekodkan bahawa semenanjung ini dikenali Tanah Segara Masin sebelum dikenali sebagai Tanah Melayu. Hikayat Hang Tuah merekodkan gelaran Tanah Melayu dikenali umum untuk merujuk kepada jajahan takluk Kesultanan Melayu Melaka.



Rujukan:

http://en.wikipedia.org

0 comments:

About This Blog

Aktiviti Yang Akan Datang

-

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP