Sekapur Sirih

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, Salam Sejahtera dan Salam Perpaduan.

Segala puji dirafakkan kepada Allah, kerana dengan limpah karunianya dapatlah Kelab UMNO Yogyakarta melancarkan semula laman blog kami. Diharapkan dengan wujudnya laman ini, pengunjung dapat menyeluruhi perjalanan Kelab kami untuk masa-masa yang mendatang. Semoga usaha ini membuahkan kebaikan kepada semua.

Kepada ahli-ahli Kelab UMNO Luar Negara Cawangan Yogyakarta, khususnya, dan semua pengunjung yang bertandang ke laman kami, amnya, gunakanlah laman ini semaksimal dan sebaik mungkin. Sekiranya anda mempunyai sebarang kritik dan saran, bolehlah diajukan terus kepada pentadbir laman ini.

Laporan Majlis Berbuka Puasa Bersama Kedutaan Besar Malaysia Ramadhan 1430 H

Khamis, 17 September 2009

Pada 9 September 2009, Kelab UMNO Yogyakarta dengan kerjasama PKPMI-CY telah menganjurkan Majlis Berbuka Puasa dan Ramah Mesra Bersama Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia Ramadhan 1430 H bertempat di Graha Sarina Vidi, Jalan Magelang. Majlis bermula sekitar jam 5 malam dan berakhir pada jam 7 malam. Lebih kurang 300 mahasiswa Malaysia di Yogyakarta menghadiri majlis tersebut.

Majlis ini diadakan sempena menyambut minggu-minggu terakhir bulan Ramadhan 1430 H. Tujuan majlis ini diadakan adalah untuk mengeratkan hubungan mahasiswa Malaysia, mahasiswa Indonesia, kedutaan dan pihak eksekutif tertinggi Fakultas kedokteran. Selain itu, ini merupakan majlis makan malam pertama pelajar-pelajar junior Malaysia yang baru mendaftar di Yogyakarta.

Selain jemputan kehormat dari Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia, Dr, Junaidy Abu Bakar (sekarang Datuk), pihak panitia turut menjemput wakil dekan Fakultas Kedokteran UGM, Prof Dr Suhardjo dan Presiden Badan Eksekutif Mahasiswa Fakultas Kedokteran (BEM FK), Yoga Rossi serta 5 perwakilan BEM FK.

Majlis dimulakan dengan bacaan doa. Sementara menunggu azan Maghrib, acara diisi dengan bacaan al-Quran dan Tafsirnya. Apabila azan Maghrib telah berkumandang, para hadirin dijemput untuk menjamah sedikit juadah yang disediakan untuk berbuka sekadar alas perut. Para Hadirin kemudiannya solat Maghrib berjemaah di ruang yang disediakan. Selepas memastikan semua hadirin selesai solat, majlis dilanjutkan dengan ucapan alu-aluan daripada Saudara Hafiezulniezam, ketua pelaksana diikuti ucapan perasmian daripada pengarah JPMI, Dr. Junaidy Abu Bakar. Wakil Dekan dan Presiden BEM FK turut menyampaikan ucapan mereka.

Selepas ucapan-ucapan, hadirin dipersilakan untuk menjamu makan malam. Sementelahan itu, Dr Junaidy sempat beramah mesra dengan para pelajar. Majlis ditamatkan dengan sessi fotografi bersama. Tetamu kehormat pulang sekitar jam 6.40 malam. Pengunjung-pengunjung beransur pulang selepas itu.

Diharapkan bulan Ramadhan 1430 H membawa makna yang mendalam untuk mengakrabkan ukuwwah para pelajar Malaysia-Indonesia di Indonesia.

Read more...

Laporan Majlis Sambutan Hari Ulang Tahun Kemerdekaan Malaysia ke-52

Rabu, 16 September 2009

Pada 31 Ogos 2009, Kelab UMNO Yogyakarta dengan kerjasama PKPMI-CY telah menganjurkan sambutan Hari Ulang Tahun Kemerdekaan Malaysia ke-52 bertempat di Auditorium Fakulti Kedoketeran UGM. Majlis bermula sekitar jam 6 malam dan berakhir pada jam 10 malam. Lebih kurang 270 mahasiswa Malaysia menghadiri majlis tersebut.


Objektif majlis ini adalah untuk menyuburkan lagi semangat patriotisme di kalangan para pelajar di samping mengakrabkan hubungan para pelajar dengan prinsip “Satu Malaysia” yang menjadi tema sambutan pada tahun ini.

Majlis dimulakan dengan bacaan doa dan nyanyian lagu negaraku. Kemudian, para hadirin dijemput untuk menjamah juadah makan malam yang tersedia. Selepas makan malam, acara dilanjutkan dengan ucapan oleh Ketua Pelaksana, Saudara Syazwan. Acara dirasmikan secara bersama oleh Saudara Hafiezulniezam dan Saudara Syazwan. Saudara Hafiezulniezam diminta menetap di atas pentas seketika untuk melaungkan “Merdeka” sebanyak 3 kali.

Acara dilanjutkan dengan persembahan-persembahan kesenian daripada pelajar-pelajar junior 2009 dan diselikan dengan tayangan video. Majlis kemudiannya diserahkan kepada Saudara Imran untuk sessi penyampaian hadiah bagi aktiviti Majlis Suai Kenal yang diadakan pada 29 dan 30 Ogos. Diselitkan sekali nyanyian lagu “Happy Birthday to You” untuk Saudari Rafah yang lahir pada 31 Ogos.

Majlis ditutup dengan nyanyian lagu Jalur Gemilang dan Keranamu Malaysia. Majlis diakhiri dengan bacaan doa dan sessi bergambar bersama.

Read more...

Majlis Suai Kenal Junior 2009

Selasa, 15 September 2009

Pada 30 dan 31 ogos yang lalu, Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia (PKMPI) telah mengadakan Masjil Suai Kenal (MSK) bagi pelajar-pelajar baru yang mendaftarkan diri pada tahun 2009.

Disamping mempunyai misi dan visinya tersendiri, MSK ini juga dilihat dapat memberikan output yang positif dikalangan pelajar Malaysia di sini. Selain merapatkan silaturahim dan menjalinkan persahabatan di kalangan pelajar, MSK juga dapat memupuk semangat kerjasama dan berpasukan di mana, segala aktiviti yang dijalankan secara berkumpulan turut membuktikan bahawa fikiran kolot mengatakan bahawa MSK adalah satu program untuk membuli pelajar baru adalah salah.




Dengan adanya MSK juga, pelajar semasa Malaysia dapat mengenali dengan lebih rapat antara satu sama lain. Almaklumlah, berada di tempat orang sangat memerlukan kebergantungan sesama sendiri bagi mengelakkan timbul rasa terpencil dan kesunyian (homesick) serta perkara-perkara yang tidak sepatutnya berlaku.

Dikesempatan ini juga, Kelab UMNO Jogja mengambil kesempatan untuk mengadakan perjumpaan dengan pelajar-pelajar baru. Walaupun hanya 1 jam diperuntukan kepada kami, tetapi kami berusaha sebaiknya untuk membuktikan bahawa menceburi dalam kelab ini bukanlah hanya politik semata-mata, tetapi juga mencungkil bakat ahli dalam berpersatuan.

Syukur Alhamdulillah, kami berjaya meyakinkan pelajar-pelajar 2009 untuk turut sama menyertai Kelab UMNO ini dan seramai lebih kuran
g 25 pelajar baru telahpun mendaftarkan diri sebagai ahli.

Berikut ini disertakan sekali gambar-gambar sepanjang majlis itu berlangsung.



Saudara Imran Azwan, Setiausaha kelab membentangkan butir-butir kelab umno secara terperinci.


Junior Batch 2009


Ucapan kata-kata aluan daripada Presiden Kelab UMNO sessi 09/10


Adik-adik 2009 kyusuk mendengar taklimat.

Gaya seorang pemimpin. :)

Memperkenalkan barisan AJK sessi 09/10

Dengan ini, kami mengharapkan bahawa ahli-ahli baru ini dapat memberikan kerjasama dan komitmen sepanjang berlangsungnya acara dan aktiviti kelab. Semoga mereka bakal menjadi pemimpin di masa akan datang.


Read more...

About This Blog

Aktiviti Yang Akan Datang

-

  © Blogger template Leaving by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP